Wednesday, July 11, 2007

Hyllning till blondinen

Vi har precis översatt några låttexter för Eva Dahlgren till engelska från hennes skiva En blekt blondins ballader. Jag slås av vilken fantastisk artist hon är. Vi får ett infall och går till skivaffären och köper skivan. Jag lyssnar på "Egoism" och ryser, den är så fantastisk. Jag förstår att hon finns kvar år efter år efter år.

EGOISM

Hellre ett liv i en skog med dig där man är gömd
än ett liv bland alla
där man är glömd
hellre en regnig morgon med ditt ljus
än en solig morgon
alla utom
du

hundra tårar i min hand från dig
än
att du skrattar
i någon annans famn
hellre
hundra mil bort och jag vet var du är
än
att du är nära
och ändå inte
här

jag vill att du tror mig en endaste gång
försök förstå mig
du gör dagen så lång
så ändlöst lång

jag kan höra dig skratta
se din mun le
dina ögon lever
säg att du är med
att vi delar samma resa
styr mot samma mål
kom
ta min hand
vi gör världen till vår
säg att du smeker min kind för att du tycker om
att jag kan ge av mig själv
till den jag tycker om
för du kom med livet
du ger och jag tar
du kom med sommaren
du
är allt jag har


/Kattis

1 comment:

Anonymous said...

Det här var inte bra för en redan trasig själ!