Tuesday, June 19, 2007

Varför en del är arbetslösa.

I vårt land är många arbetslösa. Jag lider egentligen med dom. Men idag insåg jag varför en del är det. DE ÄR FÖR DUMMA FÖR ATT FÅ ETT JOBB. Jag skulle prata med mitt fack, och tjejen som svarade (och var anställd där) hade antingen vunnit jobbet på travet eller så var hon miniminivån för IQn det krävs att få ett jobb.

Jag: Hej, jag undrar, eftersom jag sa upp mitt medlemsskap för en vecka sen så kommer inte jag betala avgiften för juli, eller ska jag det?
Tjej: Får jag ditt personnummer
Jag säger det.
Tjej: Ja, du har inte skickat in blanketten.
Jag: Vilken blankett
Tjej: Ja alltså du måste ju begära utträde ur facket.
Jag: Jaha, det sa inte hon jag pratade med förra veckan. Hon sa att jag skulle få hem en sammanställning av liksom "min tid hos er" och då ska jag ge den till mitt nya fack.
Tjej: A, fast du måste fylla i blanketten.
Jag: Men det var ingen som sa det till mig, men visst, skicka den då men jag vill att 13 juni ska stå som uppsägningsdatum.
Tjej: A, fast det blir ju det datumet vi tar emot blanketten.
Jag: Jo, men eftersom ni har gjort fel nu så kan väl inte jag lastas för det. Skicka blanketten till mig idag så har du den tillbaka på torsdag och så hinns det med i juni.
Tjej: Jo.
Jag: För då betalar jag inte juli-avgiften.
Tjej: A fast det tar två månader att gå ur facket.
Jag: Inte om man byter till ett annat, då är det bara en övergångsperiod men då betalar jag till de nya.
Tjej: Jo.
Jag: Så då behöver jag ju inte betala, eller ska jag det? Jag frågar ju dig. Får man tillbaka pengarna om man betalar in för mycket.
Tjej: Det tror jag inte.
Jag: Nej, men då betalar jag inte. Eller ska jag det. Jag frågar ju.
Tjej: Jo men man ska betala.
Jag: Okej, men eftersom vi nu bestämt att du ska skicka blanketten idag och så, så kommer ju mitt ärende behandlas i juni och sen betalar jag på nya. Alltså förlåt att jag hetsar upp mig men ni har ju gjort fel. Jag kan ju inte veta om blanketten eftersom inte din kollega sa att man skulle ha en sån.
Tjej: Nej.
Tystnad
Jag: Okej, men då skickar du den idag så har du tillbaka den på torsdag och så ringer jag igen då och kollar vad som händer.
Tjej: Aha.
Jag : Tack och hej då. KLICK.

För PR-värdet: facket där iq-fiskmås-tjejen jobbar: HTF. Facket som jag fick en kamera hos och rabatterad avgift: SIF. Tjoho

Jag kommer inte betala avgiften. Den får man påminnelse på och då kommer jag ringa IGEN.

Vilken ton tror ni jag höll i slutet av samtalet?
1. Lugn och sansad
X. Lite hispig
2. Krossande och mästrande

/Clara

6 comments:

Anonymous said...

2!
/ mamman

anna said...

3

Anonymous said...

Anna har rätt.

Lisa said...

bra, de ska krossas och mästras!

Anonymous said...

alltså jag menar att både mamma och anna har rätt... TVÅ är rätt men anna tror att det är 1,2,3 och inte 1X2

anna said...

jag vann en kamera va!!!! :)