Friday, February 23, 2007

Om ett ord

Jag prenumererar på någonting som heter Om ett ord på mailen. Varje dag får man ett ord med en liten förklaring och dess ursprung. Som den språktönt jag är, tycker jag detta kan vara riktigt kul. Ibland ignorerar man dessa små mail, men titt som tätt dyker det upp något roligt och då kan man inte låta bli att läsa.

Dagens ord är passande nog häxa.

Häxan är en kvinna som besitter övernaturliga krafter. I dag används ordet också mer allmänt nedsättande, om aggressiva och motbjudande kvinnor.
I Sverige sträcker sig tron på häxor långt tillbaka i tiden. Särskilt stor uppmärksamhet fick ämnet under 1600-talet, då många kvinnor som ansågs vara häxor fick sätta livet till. Det var också under detta århundrade som ordet häxa började användas.
Häxa är ett lån från tyskan. Tyska Hexe tror man från början är bildat av det äldre hagazussa, besläktad med svenskans hage. Den egentliga betydelsen ska ha varit gärdegårdsrytterska, och anspelat på att häxan red på en träkäpp.

Idag dedikerar jag Om ett ord till min kund. Undrar om man bara ska råka vidarebefordra detta till henne på mailen.

Må hon brinna på bål!

/Kattis

No comments: