Saturday, February 10, 2007

Live från schlagersoffan

Lite funderingar kring delfinal 2:

Regina Lund.
Jag hoppas detta var en one shot och att man inte hör nåt från henne på tio år igen.

Lila blus-tjejen.
INGA kommentarer. Det var fan det värsta jag hört. Vilken lobotomerad jävel har gett henne möjlighet att vara med? Det här är ingen tävling för college-singer-songwriters från amerikanska mellanvästern.

Jimmy Jansson.
VARFÖR får han mediatid? Han känns som en dagisunge på Vi i Femman som hittat tjack och försöker låta som Håkan Hellström. Även ett mysterium att han ska bli pappa. Han är väl typ 11 år?

Cosmo4.
Min bästa Lisa på msn: "Namnet säger allt". Känns som ett nickname på Lunarstorm.
Några Gina Tricot-stylade Fame Factory-rejects.

Lustans Lakejer.
Vad gör de röda flygvärdinnorna i bakgrunden? Trodde LL ville vara mer pretentiösa än så. Typ som att släppa in Linda Rosing på Teatron/Vita baren på Spy Bar.

Jessica Andersson.
Känns som att texten skrivits på fyllan på en nattbuss hem från Grand Garbo. Men hon är snygg. Fast lite lantis. De har fattat det här med den obligatoriska oktavhöjningen. Det ger pluspoäng.

Svante Thuresson och Annelie Rydé.
Svante är 70. Är han ens med i målgruppen för det här spektaklet? När Svante och Annelie stryper katter är man väldigt tacksam att låtarna bara får vara tre minuter långa.

The Ark.
Sell-out. Man vet ju att de kommer gå vidare så jag borde inte ens lägga ner tid på att kommentera. Så jag gör inte det och låter tystnaden säga sitt.

Jag önskar att vi kunde återgå till EN final som det var i min ungdom. Där skulle det bara finnas ordentliga artister som Carola, Lena Ph, Magnus Carlsson osv osv så att Sverige alltid skickar nåt med lite klass.

/Clara

3 comments:

Anonymous said...

.... vaaaaa! gör dom ingen bra musik i Sverige längre? efter att ha lyssnat o tittat så kan jag konstatera att ingen - INGEN ! låt fick mig ens att vicka på lilltån i takt!
puss Clara- VA bra du skriver på bloggen..
/ mamman

Don't be afraid said...
This comment has been removed by the author.
Don't be afraid said...

Ha ha ha, jag måste berömma dig för din inlevelse och entusiasm, dear Co-writer - en liveblogg, det är ju fantastiskt. Men är du förvånad att bidragen var dåliga??
Det är ju samma visa varje år! Max ett bidrag som håller standarden (och är så där glamourbra), resten är crap/pöbelmusik (a la Jessica- Andersson-på-väg-hem-från-Grand-Garbo-på-nattbussen-låten).
/Kattis