Tuesday, February 20, 2007

Fettisdagen

Så hade man konsumerat igen. Kommersiella dagar går verkligen hem. Förra veckan när det var Alla Hjärtans Dag kom ALLA par i Stockholm fram ur sina gömmor och skulle ut och visa upp sig som malliga påfåglar över att det minsann fått en röd ros (för 10 kronor på Hötorget) och en ask choklad (Noblesse) så att vi övriga spetälska människor ska känna oss hemska.

Men idag är det en dag som gäller för alla. Semlor skall konsumeras och de är sjukt dyra! På Thelins kostar kalaset 27 kronor styck. För lite torr bulle med grädde och mandelmassa. Men Peter köpte åt oss alla och vi hade en liten högtidsstund på kontoret kl 15 (normal fika-time här). Efter halva kände jag att skärpet kanske skulle kunna tänkas spricka. Då kom jag på den enormt bra idén att dricka ett glas vatten för att liksom neutralisera. Mulade andra halvan. Helt plötsligt hade jag verkligen en bulle i ugnen. Bullen Bergström, det är jag. Vattnet fick väl vetet att svälla och liksom trycka magsäcken mot lungorna så jag satt och profylaxade medan de andra njöt av sina gräddiga bullar. Yakinikun jag hetsade i mig till lunch (typ 5 hg kött)låg väl också kvar. Jag är verkligen bra på att konsumera.

Janne, vår expert på semlor antydde att det är godare med semlor om mandelmassan bara består av mandel, inte blandat med antingen bittermandel eller valnötter, så då hade man lärt sig nåt idag igen.

/Clara (bittermandeln själv)

PS. Jag har varit på möte hos SF och fått en dvd: Freedomland med Julianne Moore och Samuel L Jackson. Kul för mig!

No comments: