Thursday, May 3, 2007

Att ha evening engagements

Min chef kommer och säger att han gärna vill gå igenom en kund med mig vid kl 17. Jag säger att det kan bli tajt för jag har ju dans på torsdagar (nåt som alla på företaget vet) och då måste jag gå SENAST 17.30 för att hinna från pöbel-city Sundbyberg till Balle-akademin.
Han säger bara, ja, ja vi får se.

Nu gick jag in till honom och sa att jag behöver sätta mig NU om jag ska hinna till dansen. Ja, men alltså du kan väl gå vid 18 om du ska vara där halv sju. Ja, om jag hade bil, svarar jag. Jag brukar gå vid halv sex, då är jag där tjugo över och så ska man byta om...
Okej, kom till mig om en kvart då, suckar han.

Om jag hade haft barn och sagt att nej jag måste hämta dom på dagis, då hade INGEN lyft ett ögonbryn. Förlåt, men ungar är fan inget alibi. Min tid är lika mycket värd som ett barns. Men i det här samhället där barnfria personer förväntas kunna lägga ner så mycket mer tid på jobbet än mammor (och pappor??) måste ändras. De som valt att skaffa barn har valt att lägga sin kvällstid på blöjbyten och lek med barnen. Jag som inte har barn får lägga min tid på det jag vill, i detta fall dans, imorgon är fallet vaxning.

Okej, barnen är vår framtid men jag är 27 år och har ca 40 år kvar till pension och fram till dess tänker inte jag slita ut mig i onödan för att jag inte har barn. Och de flesta av er som läser det här vet hur mycket jag jobbar så det här är inget klag över att jag jobbar halvtid eller på nåt lall-jobb liksom.

/C

2 comments:

Sara said...

Barnslig chef du har...

Jag försöker säga till Love att vi är superförsenade och har jättebråttom men han bara tokleker med lego och passar på att bajsa när vi egentligen borde vara på väg för länge sen...

På morgonen skriker man på barnen att man MÅSTE skynda sig för att man har en chef. På kvällen spottar men å fräser över chefen för att man är försenad till sina barn....

Sara said...

Å förresten behöver man inte nämna några specifika skäl till varför man inte kan ha avstämmning så sent. Oavsett om det är för att stressa till dagis eller vaxa musen. Var lite snorkig och säg att du har åtaganden. Ta ingen skit, Condoleezza. Det är han som borde planera bättre.