Wednesday, August 15, 2007

Öst

Vi har nog alla en viss uppfattning om "öst". Jag har länge tänkt att det är fattigt, grått och jävligt och att alla tjejer är taniga stackare som har 3 jobb medan karlarna super ner sig och får lön utbetald i vodka. Självklart vet jag ju att det inte är så, men jag tänker alltid att öst skulle vara nån sorts andrahandsgrej. Jag vill hellre åka till Miami på semester än Sunny Beach, jag åker hellre till London än Prag, vill uppleva Anderna före Transylvanien, ja ni hajjar.

MEN.

Nu är jag ju blivit judisk serb. Efter att ha lagrat upp böcker om juggekrigen och Auschwitz har jag nu en ny syn på vart jag vill åka. Miami och London är fortfarande högre upp på listan men nu är Belgrad, Pristina och koncentrationsläger som just Auschwitz och Treblinka med. Hellre än Anderna!

Kommer från Öst och vi kan gärna byta några övervintrade franska utbytesstudenter mot dessa*: Karolina Kurkova (ej på bild), Hana Soukupova, Natasha Poly och Snejana Onopka.

Trots att jag inte riktigt känner att vissa länder är tillräckligt stabila för att få gå med i Eu välkomnar jag mycket hellre Makedonien i EU än jävla Turkiet som ju inte ens ligger i Europa (jo, 3% av landets totala yta) där de inte släpper in Human Rights-organisationer, forfarande har dokumenterade fall av tortyr på Amnestys årliga lista. JÄRNRIDÅ RUNT EUROPA TACK! Ett stort handelsblock kanske kan få USA på fall!

Okej, nu till anledningen om min östi-blogg. På tuben imorse bekräftas alla mina tankar. Två polska tjejer sitter och tjattrar sönder sina medresenärers öron. Och de har hårdblonderat (gult) stripigt hår, taniga som attan, i myskläder och den ena har markerat sina ögonbryn med en RÖDBRUN penna. De ursprungliga är naturligtvis bortrakade. Det är sånt som ger mig mina fördomar.

/Clara

*Anledningen till att jag inte är överdrivet förtjust i franska utbytesstudenter: de har ryggsäck, manchesterbyxor (XLrather than lagom storlek), hygienen känns sådär och de är alltid sunkiga. Självklart finns undantag men jag har aldrig stött på ett, och då har jag ändå pluggat utomlands 2 ggr + sett dem IRL i Sverige.

No comments: