Friday, April 11, 2008

Sicko

Jag är inte sjuk ofta och min smärttröskel är rätt hög. Så när det slår till, då jävlar vet man att det är no mercy.

Tisdag
Får migrän och trycker i mig alla möjliga värktabletter.

Onsdag
Migränen är kvar och nu mår jag även illa som sjutton
På kvällen börjar jag även få ont i magen
Mular tabletter för att få sova ordentligt.

Torsdag
Startar dagen med tabletter på fastande mage. Magen är helt paj.
Flyger till Malmö i jobbet. I bilen på väg från Sturup säger jag till min kollega att ligga i högerfilen eftersom jag kommer spy om 10 sekunder. Inget händer.
Får peta i mig lite potatismos till lunch och kämpar för att hålla det nere. Illamående och akutbesök på toa. Samlar all kraft jag någonsin haft för att kunna genomföra mötet och i bilen tillbaka till flyget är jag helt borta av trötthet. Går på planet och tycker att jag mår rätt bra. Äter en tugga bröd och en juice. Då dör magen och jag börjar må mer illa, håller i den lilla spypåsen och kallsvettas, händer och ben domnar bort, jag blir blind i någon minut. Flygvärdinnan kommer med vatten och sätter på luft rakt på min fejja. Jag är vit som ett lakan i ansiktet och svetten rinner på ryggen. Landar. Tar en taxi hem. Däckar.
Ringer och får en akuttid på Sabbatsbergs husläkarjour. Jag förklarar allt, ber om smärtstillande och undrar vad detta kan vara. Läkaren kan inte göra nåt utan skickar hem mig utan att ens ha tagit blodtrycket typ. I denna stund är jag beredd att totalt sluta betala skatt. Allt man har betalat och så kan de inte ens erbjuda en liten tablett! Grinar hela vägen hem; Dalagatan, Scheelebron och St Eriksområdet. Christopher som sitter på en flygplats i Sheffield hör nog följande "jag har så ooont sniff snörvel äääääääääää jag hick snörvel vill ju hick snyft bara hick få sova snyft äääää"

Går hem och lägger mig. Gråter som ett barn i Toves öra när vi rings. Får feber. Frossa, fryser och svettas. Lyckas sova i tvåtimmarsintervaller och äta en risifrutti på 12 timmar.

Fredag
Får en akuttid på min rätta husläkarmottagning. Jag har i tele berättat vad som är fel så när läkaren ropar upp mig gör hon det med en beställning till labbet i handen. Jag får ta blod- och kissprov som visar att jag har massa vita blodkroppar och jääättehög sänka. 35, man ska ha under 10.
Troligtvis har jag ett virus som slumpmässigt kom samtidigt som allt det här migräntjafset. Jag trodde att det ber kunde bero på att jag överdoserat mina smärtstillande. Migränen är borta och kvar är magontet och illamåendet. Läkaren säger att om jag fortfarande mår illa / magont imorgon måste jag till akuten och söka för buksmärtor.

Men nu har jag lyckats äta en macka och ett glas nyponsoppa som stannar i magen. Ska vila lite!

/C

No comments: