Tuesday, April 8, 2008

Bojkott

Nu är det ramaskri. Man ska bojkotta OS i Kina. Om man gör det kanske man ska tänka efter före och fundera/bojkotta övriga saker:

- Folket i Kina har troligtvis sytt 90% av alla kläder du har (om du som jag handlar på HM tex) .Ni som köper italienska skjortor kan bortse från denna punkt. De får det inte bättre för att vi inte kollar när Carro Klyft hoppar längd alternativt att Carro inte kommer dit.

- Bojkotta även USA som dömer barn till dödstraff, trixar runt i Irak och inte skrivit på FN:s barnkonvention. No more Ebay, filmer, cola eller sneakers for you!!!

- Finlands måste stoppas. Inga mer Nokialurar. En minister har ju trakasserat en strippa!!!

- Stoppa Zimbabwes ekologiska grönsaker. Straffa gärna folket för Mugabes hej-och-hå.

- Frankrike spränger atomtest i Polynesien. Inget mer vin.

- Svenska bolag har fabriker i Kina (ja, det kanske är dålig standard och sånt) vilket gör att de företagen betalar skatt en masse till svenska staten så att svennar kan ligga på sofflocket, våra barn kan få gå i skolan och att det finns vägar och sjukvård. Folket i Kina får jobb. (ja, kanske underbetalda, men hellre det än prostitution?)

Själv är jag materialist och tänker inte bojkotta något. Jag ska fortsätta sitta framför min kinesiska (förlåt japanska... koreanska??) Fujitsu och surfa på Ebay samtidigt som jag dricker cola. Jag kanske är lite cynisk. Men man kan inte poppa till sig och vara lite PK och bojkotta OS...för den som gör det får ställa upp på ovan punkter. Så då ses vi när du är ute och äter bark från träden i svenska skogen för det är det enda som inte är exploaterat!

/Clara

4 comments:

Jenny said...

Japp, så sant som det är sagt... Och jag tänker minnsann titta på OS och fortsätta äta min wokade vitlöksbiff... Kram

Lisa said...

det här kan va det bästa du skrivt ever! puss min cyniska och bästa Pärla!

Anonymous said...

Clara!!
Ta det där inlägget o meila t DN, SvD, Aftonbladet, Expressen... det är jättebra och ger många tankeställare. Och.. igen så visar du dina politiska talanger...
/mamman

Anonymous said...

Bojkott är ett vapen i den tysta diplomations arsenal. Det är ett jättebra passivt sätt att visa sitt missnöje, MEN (försöker låta som Tony Irving), då ska man verkligen BOJKOTTA ocksdå. Inte detta larv som "Hela Förortens Mona" föreslår - Att bojkotta invigningen men åka dit och tävla. Vad är det för ställningstagande? Det är ett riktigt sosse-svenskt-lagom tänkande. Ett förslag som Mona aldrig skulle lagt fram om det hade varit Mona som suttit vid makten, men nu ska man klaga och opponera sig bara för att klaga och opponera sig.
Att bojkotta invigningen men inte spelen - Lagom korkat förslag!