Friday, April 18, 2008

DN På Stan

DN På Stan har för mig alltid varit en pretentiös liten insert där söderfolk kunnat spy upp legitima måsten och åsikter om hur det "ska" vara. Är det konsert med något okänt japanskt post-rock band så nämns det som årets händelse. När Mariah Carey släpper nytt får hon bara kritik för sina divalater och trassliga kärlesaffärer trots att hon sålt 175 miljoner skivor och antagligen är mer omtyckt än de japanska rockarna. Allt som har med Stureplan, mainstream-kändisar och kommersiellt mode att göra sågas men förlossningsstrumpor gjorda av peruansk lamaull designat av en cool ungrare, ja det hyllas.

Men Rocky och åsiktsmaskinen är kul. Trots att det som hyllas är "svårt" och det såg sågas är mainstream men min favorit är "Hej konsument". Jag älskar "Hej konsument" - även om jag kunde önska lite roligare konsumenter än cellister på operan och kollektivboende konstnärer som tycker att det är lyx att äta på Shanti. Hur som haver.

Nu har de gjort om den i nytt format och det verkar som om det skett en rokad på redaktionen.
Kommer till krogkommissionen (hey, hur får man det jobbet) och deras totala mord på nya Aquavit. Det var en fröjd att läsa detta och jag skrattade flera gånger.

http://www.pastan.nu/ataute/krogkommissionen-aquavit-grill-raw-bar-174-2008-1.21382

Läser även de korta recensionerna av restauranger som tidigare testats. Garvar högt för mig själv flera gånger kring formuleringar

- "Marulken med tomater är bombad med så mycket vitlök att magen kraschar kl 01.30 på natten"

- "Undvik: Allt. Missa inte: Att ta med en fleecetröja och toppluva"

-"Fisksoppan är oidentifierbara fiskbitar som dränkts i grisskär gräddig sås ... Osso buco serveras halvfärdig så att köttet inte går att lossa från benen utan våld"

Det piggade upp.

Jag åt middag på nyuppbyggda Grill igår. Skickade ner ett kilo kött från "Grill Plate" tillsammans med en choklad/hallon-dröm och fick gå dubbelvikt hela vägen hem med magkramper som jag misstänker är som krystvärkar när man är 12 cm öppen. Men gött var det.

Ikväll blir det nog nyponsoppa.

/C

2 comments:

Anonymous said...

Kan vi konstatera att vi är lurade som konsumenter i Sverige? Gick folk ut och åt middag på 60 och 70-talet? Tog man bara en köttbit efter jobbet?

Anonymous said...

Ge dig själv till känna snälla!