Thursday, November 15, 2007

Namn

Pratade med min kollega Trine på lunchen igår. Trine är danska och hennes karl svenne. De heter sina respektive efternamn fast de är gifta. Killen får inte heta hennes namn men hon kan få ta hans. Barnen måste heta antingen hennes eller hans namn.
Om jag skulle gifta mig med Calle tex, så skulle vi båda få heta antingen Bergström eller Plogbäck. Jag skulle kunna få heta Bergström-Plogbäck men Calle får inte heta dubbelnamn, bara sitt eget i singular eller mitt i singular. WHAT THE F! Varför ska svenska staten bestämma vad man ska heta? Det räcker väl med att de tvingar på en att betala dyrt dyrt för allt vi har genom cphög moms och att vi ska betala för ex-juggebrottslingar som väljer att sitta i svenskt fängelse. När jag ska bli diktator då hörrni får alla heta vad de vill! Det är väl de minsta de kan göra!

Det roligaste är dock att om man inte skickat in en blankett till danska folkbokföringen tre månader efter bebisen är född kommer den automatiskt heta Margarethe eller Fredrik. Efter dronningen och prinsen.

/ Anna Clara Bergström

No comments: