Tuesday, November 27, 2007

Att betala skatt.

Det här med att betala skatt är ju något som många har en åsikt om. Människor i en del länder som inte är eh... lika demokratiska som vi... vill jättegärna betala skatt och hjälpa till. Om de hade haft skatt lika länge som vi hade de nog också börjat ifrågasätta detta system.

De flesta som känner mig vet att jag inte är en vän av skatt. Men jag vill fortfarande poängtera att jag tycker att skatt är bra till en viss gräns. Självklart ska vi alla hjälpa till att betala för vägar och sjukhus och skola och att man får gå till tandläkaren gratis till man är 19. Men jag är övertygad om att det slösas mycket med våra skattepengar så jag har kommit på hur vi ska göra. OM detta infördes skulle jag tycka att det var helt okej att betala den skatteprocent jag idag betalar.

Såhär. Jag betalar 31% skatt. Jag kan tänka mig att 20% av dessa pengar går till Stora Svenska Potten där pengarna går till det vi på miniminivå i Sverige behöver. Återstående 11% vill jag välja själv vad de ska läggas på. Om fler personer fick välja vad deras pengar ska gå till tror jag att det skulle kännas mer fair att betala.

Jag skulle personligen vilja att mina stålars gick till ex skolan, polisen och kvinnotjafs (bättre vård av kvinnliga narkomaner/prostituerade ska kunna få hjälp att ta sig ur det med jobb och lägenhet/ hallickar och slavsmugglare ska kastreras på öppen gata ja ni hajjar).

Om ingen i Sverige ville lägga sina pengar på tex att vi ska ta statsplanet som kostar 50 miljarder att starta för att åka och hämta nån på Guantanamo eller att politiker får lyxa runt och dra av notor här och där... näe, då skulle det inte bli så. En del kanske vill satsa på att Bevara Systembolaget eller att vi ska bygga/inte bygga Swedbank Arena...

Mer makt åt folket!

/C

1 comment:

Lisa said...

bra tänkt Pärlan.

när ger du dig in i politiken?
du behövs.

puss!