Friday, December 7, 2007

Lyxfällan

Igår låg jag hemma på soffan och vilade upp mig. Slökollade på det ena och det andra programmet och sen började Lyxfällan på TV3. Jag ser två lönnfeta teens från Tierp beklaga sig över sin situation. De är 20 och 22 år gamla.

Killen och tjejen har på ett och ett halv år skapat sig en skuld på 625.000 kronor. De har inte betalat en enda räkning det senaste halvåret och de har cirka 100 brev från inkasso och kronofogden som de inte ens ha öppnat. Som svar säger de att de inte orkat öppna posten, de visste inte att skulden var så stor, killen har inte kunnat betala räkningarna för han har tappat sin dosa till internetbanken och när han hittade den hade han inte internet hemma och det blev inte så att han tog bilen till jobbet och använde internet där, sedan hade det gått för långt och de hade ändå inga pengar så de struntade i räkningarna.

Killarna som är programledare undrar liksom om det här är sant.

Schyssta som de är löser dom det hela; de får flytta från sin lägenhet ca 70 kvadrat / 5600 i månaden till en etta på 32 kvadrat 2447/månad som de fixar- miffoparet lyfter inte ett finger. Tjejen gråter för nu kommer inte hennes blommor få plats, i nuvarande lägenheten har hon nio fönster och i nya två. DU KANSKE SKULLE TÄNKT PÅ DET INNAN!

Programledarna ifrågasätter om de ska fortsätta ha hund och katt som ju kostar rätt mkt pengar. Tjejen grinar och kan inte leva utan hunden. Eh...

Tillslut flyttar de till den mindre lägenheten, säljer ALLT av värde och verkar nöjda med att de kommer att betala av sin skuld på 7 år. DÅ...då FÅR de ett presentkort på IKEA på 20 loppor som de kan ha att inreda nya lägenheten med.

I can not help but wonder. Borde inte dessa miffon omyndigförklaras, att inte kunna ta hand om sig själv vid 22 års ålder, ja alltså hur ska det då gå i framtiden?

Och. Alla vi som sköter oss, betalar för oss, inte belastar samhället... vi får minsann inga gåvor för att vi sköter oss. Näe, men de här två som jag typ vill slå hårt HÅRT på käften, de ska FÅ saker. Fy jävla fan. Och det var ju egentligen inte så heller att de inte hade råd. De överkonsumerade OCH SKET I ATT BETALA. SKYLL ER SJÄLVA!!!

Jag är så upprörd över detta att jag typ skakar när jag tänker på det. Jag väntar med spänning på den dagen då det plingar på min dörr och jag får en present som tack för att jag sköter mig i samhället; men näe, det verkar ju inte uppskattas så som tröst ska jag köpa något med 500% moms på valfri butik nere på stan för mina egna intjänade pengar så att såna här jävlar får härja fritt.

Det här är verkligen ett konstigt land.
/C

2 comments:

Marianne said...

Instämmer!
Det bästa som hade kunnat hända hade varit att killens farsa hade vägrat hjälpa till ang. banklånet.
Istället sa idioten "Jag lider med dem"!
När ska folk i det här landet fatta att det INTE är synd folk som inte har vett att ta ansvar för sig själva?

Anonymous said...

HEAR HEAR! Jag har hört snackas så mycket om det där avsnittet att jag var tvungen att nosa upp det och kolla vad det var frågan om. My God! Tierp är sannerligen möjligheternas kommun – åtminstone om man med det menar möjligheterna att få andra att städa upp skiten man själv satt sig i. Bläach!