Thursday, December 13, 2007

Gnäll!

Imorse på tunnelbanan läste jag Metro vilket jag inte brukar. Bläddrade förbi alla sidor av icke-nyheter (tex att TV4 har "snott" en ny serie av Kanal 5) och kom till insändarna. Idag var det SM i gnäll och martyrande.

En person är jättesur för att folk i allmänhet säger "dagis" istället för "förskola". Tydligen ska man gå i skolan 3.5 år för att passa barn, något folk gjort sedan urminnes tider (vad är det de lär sig så länge- pedagogiken kan väl inte ta mer än 40p... vänta, kom på att de kanske tar extrakurserna "Fingerfärg 5p" och "Kurragömma 2p). Jag kommer fortsätta säga dagis dels i protest, dels för att jag inte tycker att det ska vara skola från det att man är 1-2 år och 20 år framåt. Låt barnen lajja!
Insändaren slutar med orden "...sluta upp med att kalla det dagis...för ingen av er går väl till jobbis varje morgon". Så inte värt min energi, men men. Säkert bitter över nåt annat. Folk får gärna kalla mitt jobb (is) för något annat än vad det är om de vill!

Vidare till nästa inlägg.

Två personer svarar på en tidigare insändare om särstavning. En martyrar och säger att den bara inte KAN stava rätt utan försöker och lider och har pluggat och fått nått jobb som utredare där man ska skriva mycket... "ska jag behöva sluta eller bestraffas för att ni irriterar er". För att VI IRRITERAR OSS??? Det är ju du som inte kan skriva så lägg ner gnället och fortsätt särstava du, men bara så du vet så är det FEL!
Eller så kanske jag kan börja säga att jag inte KAN betala skatt så sluta bestraffa mig?????

Den andra personen som svarar på samma inlägg har några fler hjärnceller och citerar en lärare som sagt att "det spelar ingen roll hur man skriver så länge man förstår varandra". Den läraren borde få sina betyg indragna. Somehow fattar jag nu varför det är olika nivå på olika skolar. Mina barn ska minsann inte gå i nån skola där svenskläraren struntar i hur man gör!

Avslutningsvis en mycket upplysande liten insändare: "Det är hög tid att föräldrar tar ansvar för sina barns handlingar (klotter, förstörelse och nedskräpning) och inte skyller på samhället och andra". WORD!

/Clara

No comments: