Tuesday, September 16, 2008

Sjuk

Det suger verkligen att vara sjukk. Nu har jag varit hemma en vecka. De första fyra dagarna var jobbiga med 39 graders feber och mer eller mindre utslagen hela dygnet. Första dygnet bytte jag t-shirt 4 ggr eftersom man blev så svettig.

I måndags gick jag till läkaren (igen) och fick penicillin. Piller stora som mynt skulle ner genom halsen.

Nu några funderingar. Att vara sjuk är dyrt. Jag har haft panik sedan första sjukdagen. Dels för lönen, dels för att ingen täcker upp för mig (förutom ängeln Sara som gjort mina panikgrejer) så varför inte ge alla heltidsarbetande svenskar typ 3-5 gratis sjukdagar per år. Jag som vill tro gott om folk vet att iaf de jag känner skulle hålla detta på ett ärligt sätt. Det skulle göra att folk kände att de hade råd att ta ledigt istället för att smitta ner hela kontoret. Ibland är man ju "sjuk" utan att vara sjuk. Sen skulle ju vissa personer självklart missbruka detta och vara lediga och runka, men såna har vi redan i samhället och de får skämmas.
Eller så får man ha läkarintyg på att få utnyttja de "gratis" dagarna. Används inte dagarna händer inget, man får inget eller så.

Läser DN frenetiskt. Etiopien vägrar godkänna den nya personen som Sverige vill placera som ambassadör där. En vänstertant. Vad är det som gör att Etiopierna vill skapa diplomatiskt dåliga förhållanden med Sverige? Är hon kvinna? Vill de inte ha någon svensk ambassad överhuvudtaget?
Men biståndet går det bra att ta emot.
Sluta skicka pengar dit och stoppa i de hål vi har här i landet istället. Reinfeldt säger att vi har pengar i stadskassan och det känns toppen. Men då har vi glömt de 1000 miljarder vi har i statsskuld? Den kanske vi kan betala av?

Hur som haver kommer nu min lilla itty bitty bonus troligtvis täcka 75% av bortfallet av sjukpengen.

Känd artist har slagit sin fru.
Killen heter Papa Dee, är 42 och gift med ett flickebarn på 20 jordsnurr. Hon har tydligen slagits i huvudet med trubbigt föremål och fick ligga på sjukhus. På sin blogg säger hon att hon skadade sig själv.
De tre tenorerna Papa, Tito och Ken Ring kanske kan göra gemensam samhällstjänst?

När man mår som sämst och febern gör att sängen förvandlas till en pool, då tänker man att min kropp är min borg. Jag borde sluta röka, dricka, äta ohälsosamt blabla. Jag lovar inget, men jag hoppas få visa på en förändring när den här bihåleinflammationen flugit sin kos.

SMS-konversation mellan mig och Sara igår

Jag "Status: fått penicillin och fortsätter stirra i taket. Läkaren hotade med kindspolning så nu hejar vi på pillren"
Sara: "Bra. Men vad är kindspolning"
Jag "Det är när de går in med nålar genom näsan in i kinden och bihålorna och sköljer rent och för att citera dr "det vill ingen människa vara med om"."
Sara" MF"

1 comment:

Lisa said...

Alltså är du fortfarande feber-yr? Detta var fan kul att läsa om än en smula ovanligt förvirrande med alla hopp mellan ämnen. Du är fin!

Hoppas hoppas du mår bättre snart.

Stor kram från Lisa (som kommer till Sthlm den 7:e okt!)